Strona główna Odchudzanie Efekt jojo – jak uniknąć?

Efekt jojo – jak uniknąć?

458
0
PODZIEL SIĘ

 

Dopadł niemalże każdego, kto postanowił zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Potrafi skutecznie zniechęcić do rozpoczęcia kolejnej walki z nadmierną wagą, wielu już dawno przyzwyczaiło się do jego istnienia. O czym mowa?

Efekt jojo to nic innego jak okresowa zmiana wagi polegająca zarówno na chudnięciu, jak i przybieraniu na wadze w dość krótkich odstępach czasowych. Oznacza to, że po zakończeniu drakońskiej diety odchudzającej szybko wracamy do poprzedniej masy ciała, a w wielu przypadkach potrafi być ona większa nawet o kilka kilogramów. Wbrew powszechnym opiniom nie musi on koniecznie wystąpić od razu po zakończeniu procesu odchudzania. Według specjalistów może się pojawić nawet po kilku latach, gdy całkowicie zapomnieliśmy, że jeszcze kilkanaście miesięcy temu z sukcesem wygraliśmy bitwę o szczupłą sylwetkę. Szczególnie narażone są przede wszystkim osoby, które po znacznej nadwadze w szybkim czasie utraciły znaczną część swojej dotychczasowej wagi.

Przyczyną efektu jojo jest przede wszystkim nieodpowiednio ułożona dieta odchudzająca, stosowanie głodówek, zaniechanie aktywności fizycznej, czy powrót do starych nawyków żywieniowych. Popularne monodiety składające się tylko i wyłącznie ze składników jednego rodzaju (np. dieta kapuściana, jogurtowa lub jaglana) są idealnym sprzymierzeńcem powrotu do poprzedniej figury. Niestety mimo to z dnia na dzień zyskują one coraz większą popularność, głównie za sprawą amatorskich serwisów internetowych.

Jak więc ustrzec się przed największą zmorą wszystkich odchudzających się? Przede wszystkim nie powinniśmy rezygnować ze stosowanej diety po osiągnięciu oczekiwanego efektu. Nowy jadłospis powinien stać się dla nas prawdziwie nowym stylem życia. Dlatego też powinien on zostać starannie i przemyślanie dobrany przez doświadczonego dietetyka. W żadnym wypadku nie powinniśmy sugerować się dostępnymi dietami w sieci, czy popularnych magazynach kobiecych. Nie należy także nastawiać się na błyskawiczne zmniejszenie wagi. Powinniśmy optymalnie zrzucać nie więcej niż około półtora kilograma tygodniowo. Najnowsze badania mówią jednak, że największą szansę obrony przed efektem jojo mają osoby, które chudną w dość wolnym tempie wynoszącym 1-2kg miesięcznie. Z pomocą przyjdą nam również produkty zawierające wysoką zawartość błonnika pokarmowego oraz odpowiednie suplementy diety.